Poradniki Eksperta

Jak podnieść kierownicę w rowerze?


Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że kierownicę w rowerze można regulować. Przeważnie zostaje ustawienie takie, jakie zastaliśmy przy zakupie roweru. Jednak to, jak ustawimy kierownicę, ma wpływ na wiele czynników: od komfortu jazdy, przez widoczność, po przyczepność i sterowność roweru. Wpływa też na nasz kręgosłup. Im prostsza sylwetka, tym zdrowsza pozycja dla kręgosłupa. Niestety, na taką pozycję możemy sobie pozwolić jedynie na rowerze miejskim. Im bardziej sportowy rower, tym mocniej pochylona sylwetka, która gwarantuje odpowiednie dociążenie, a tym samym sterowanie rowerem i aerodynamikę.



jak podnieść kierownicę


Osoby jeżdżące rekreacyjnie, dojeżdżające do pracy czy szkoły, będą wolały pozycję bardziej wyprostowaną, natomiast sportowcy, dla których liczą się wyniki, będą chcieli mieć jak najniższą pozycję, aby stawiać jak najmniejsze opory powietrza i uzyskiwać jak największą prędkość przy minimalnym zmęczeniu.


Zatem jak podnieść kierownicę w rowerze, aby nasza sylwetka była odpowiednio ustawiona do naszego roweru i stylu jazdy? Powinniśmy jak najlepiej wykorzystać potencjał naszego roweru, a zarazem nie narazić się na kontuzje. Drętwiejące ręce czy bóle kręgosłupa to właśnie jedne ze skutków złego ustawienia kierownicy.


Regulacja kierownicy a rodzaj mostka


Sposób regulacji kierownicy w dużej mierze zależy od roweru i zainstalowanego w nim mostka. Mostki można podzielić na dwa typy: regulowane i nieregulowane. Można powiedzieć, że rodzaje mostków są powiązane z typami rowerów. W rowerze miejskim spotkamy wyłącznie mostki regulowane, jeśli zaś rower będzie miał bardziej sportową charakterystykę, tym większe jest prawdopodobieństwo zastosowania mostka nieregulowanego.


Mostek regulowany to dwa elementy połączone ze sobą ruchomym przegubem zaciskanym śrubą. Jedna część to ta, która wsunięta jest w widelec, druga pełni funkcję mostka i to właśnie jej kąt nachylenia możemy regulować.


Mostek nieregulowany to z kolei jeden stały element o określonych parametrach, takich jak długość i kąt nachylenia względem rury sterowej. Jedyna regulacja, jaką mamy, to w niektórych modelach możliwość odwrócenia mostka, a tym samym zmiana jego kąta nachylenia z dodatniego na ujemny. Jeżeli chcielibyśmy się bardziej „położyć” na rowerze podczas jazdy lub mieć bardziej wyprostowaną sylwetkę, musimy zmienić długość mostka, co w tym przypadku wiąże się z kupnem nowego. Jest jeszcze możliwość podniesienia lub obniżenia mostka, jeżeli na rurze sterowej widelca są pod nim lub nad nim podkładki dystansowe. Niestety, regulacja ograniczona jest do długości rury widelca. Jeżeli nie uzyskamy odpowiedniej wysokości mostka przez regulację podkładkami, pozostaje nam tylko wymiana na nowy o innej długości. Oczywiście, poza samą długością powinniśmy zwrócić też uwagę na kąt względem rury sterowej, który również ma bardzo duży wpływ na naszą sylwetkę.


Kolejny element roweru, który wpływa na naszą sylwetkę, to rodzaj kierownicy. Parametrami, na które zwracamy uwagę, jest jej szerokość oraz to, czy jest prosta czy gięta. W przypadku tej drugiej różnica między miejscem mocowania do mostka, a końcówkami kierownicy, na które zakładamy chwyty, może wynieść nawet 30 mm i o tyle możemy samą kierownicą wyprostować sylwetkę.


Rowery w naszej ofercie:


Jak ustawić kierownicę?


Kierownicę w rowerze ustawiamy względem siodełka. Bierzemy wtedy pod uwagę jej odległość od siodełka oraz wysokość względem niego. Oczywiście duże znaczenie ma geometria ramy. Te same ustawienia dadzą zupełnie inny efekt na rowerach różnych marek, o różnych geometriach, w których inny jest kąt nachylenia mufy sterowej czy rury podsiodłowej oraz górnej rury ramy. Te niewidoczne na pierwszy rzut oka niewielkie różnice mają duży wpływ na pozycję za kierownicą. Są to różnice wielkości kilku stopni lub nawet pół stopnia, jeżeli chodzi o kąty rur i może być to kilka centymetrów w ich długości, żeby w efekcie końcowym otrzymać ramę o zupełnie innej charakterystyce. Na jednej łatwiej się będzie pedałowało na prostych odcinkach, na drugiej - sprawniej wjeżdżało pod górę, jeszcze na innych będzie się miało lepszą kontrolę podczas zajadu. Nie tylko ramy różnią się budową. Każdy z nas ma inną budowę ciała. Przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość kończyn i tułowia. To, czego nie uda nam się dopasować kupując uniwersalną dla naszego wzrostu ramę, możemy wyregulować właśnie między innymi poprzez regulację wysokości kierownicy i odległości od niej.


Pozycja za kierownicą


Jak podwyższyć kierownicę w rowerze? Jakie ustawienia przyjąć, aby uzyskać najlepsze efekty podczas jazdy? Wszystko zależy od typu roweru, stylu naszej jazdy i tego, co chcemy osiągnąć. Ustawienia pozycji w rowerze miejskim znacznie różnią się od pozycji w rowerze górskim czy szosowym.


W rowerze miejskim sylwetka jest mocno wyprostowana. Charakterystyczne w tym ustawieniu jest to, że kierownica jest powyżej wysokości siodełka. Tu ważniejsza od szybkiej jazdy jest dobra widoczność i komfort jazdy. Rowerem tym nie mamy uzyskiwać rekordowych czasów, ale sprawnie i bezpiecznie dojechać do celu. Pozycja z wysoko uniesioną głową pozwala obserwować co dzieje się dookoła, by bezpiecznie przejechać przez miejskie skrzyżowania.


W rowerze trekkingowym kierownica jest mniej więcej na tym samym poziomie co siodełko, co daje w efekcie niżej ustawioną sylwetkę. Tu w dalszym ciągu nie liczy się osiąganie rekordowych prędkości, ale niższa sylwetka ma wpływ na aerodynamikę, co przy długotrwałej jeździe pozwala zaoszczędzić sporo sił. Pomimo większego nachylenia sylwetki, pozycja wciąż jest dość komfortowa.


Rowery szosowe z kolei to maksymalne położenie sylwetki w celu uzyskania jak najbardziej aerodynamicznej pozycji, a tym samym najlepszych wyników. Tu kierownica ustawiona jest znacznie niżej niż siodełko. W rowerze górskim niską, opływową sylwetkę musimy jeszcze połączyć z możliwością balansowania ciałem i odpowiednim dociążaniem roweru podczas jazdy w terenie - czy to podczas podjazdów czy zjazdów. Wszystkie te ruchy musimy wykonać przy zapewnieniu dobrej możliwości trzymania kierownicy i kierowania rowerem w trudnym terenie.


Odpowiednie ustawienie ma zapewnić bezpieczną oraz jak najbardziej efektywną jazdę. W przypadku rowerów sportowych nie będzie ona tak komfortowa, jak w przypadku miejskich czy trekkingowych, ale nie powinna powodować podczas dłuższej jazdy bólów czy odrętwienia rąk i kręgosłupa.


Jak podnieść kierownicę w rowerze


Zatem jak podnieść kierownicę w rowerze aby uzyskać najlepsze ustawienie? Powinniśmy zacząć od poprawnego ustawienia wysokości siodła, a później dopasować względem niego wysokość kierownicy. Najlepiej zacząć od jak najbardziej wyprostowanej sylwetki i stopniowo ją pogłębiać z każdą kolejną jazdą, mając na uwadze dobrą sterowność oraz zwracając uwagę na komfort jazdy. Trzeba też obserwować organizm, czy przejażdżka nie kończy się bólem szyi, kręgosłupa czy odrętwieniem rąk lub palców. Wówczas należy prawdopodobnie zmniejszyć kąt nachylenia. Dobrą, sprawdzoną zasadą jest dążenie do pozycji, w której przy wyprostowanych plecach, kąt między ramionami a tułowiem jest nie większy niż 90 stopni.


Ostateczne ustawienie pochylenia kierownicy wymaga poświęcenia trochę czasu oraz przystosowywania się do nowej pozycji. Dużo zależeć będzie od naszej budowy ciała, indywidualnych potrzeb i możliwości.


Powrót

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną

Sprzedaż dla firm i instytucji

Ubezpieczenia "Gwarancja PLUS"

Zakupy na raty przez internet

Karty podarunkowe Media Expert